Sunday, June 11, 2017

Apa tu ustaziatul alam

Ramadan kareem

Lama beno blog gua ni dah dibiarkan bersawang beb. Sempena ramadan yang mulia ni, aku terfikir tentang satu frasa yang dari zaman aku kat Oz sampai sekarang masih belum ada jawapan yang finite

Bagaimana i nak mendefinisikan maksud sebenar Ustaziatul alam

apa itu ustaziatul alam

secara mudahnya aku simpulkan bahawa Ustaziatul Alam alam ini bukanlah keadaan di mana semua umat manusia memeluk islam. ia lebih dari itu, satu keadaan di mana idea serta tindak tanduk masyarakat pada zaman itu menggambarkan tatacara islam yang sebenar, mirip zaman kegemilangan islam di Madinah dan Costantinople. Boleh jadi ada golongan yang tidak mengimani ajaran islam sebenar, namun mereka tunduk dan merestui idea dan gagasan islam digunapakai di wilayah mereka. pada aku itu adalah satu titik-titik kemenangan

of course banyak sudut pandang boleh diambil berkenaan makna ustaziatul alam. namun aku percaya ustaziatul alam yang sebenar berkisar kepada tatacara hidup islami sebagai payung kepada negara rahmah. hihi.

Kahkah. berfalsafah pulak gua. haha


No comments:

Post a Comment